De tijdgeest. Een interview met Peter Heshof

Peter Heshof van Bloom trend en marketing

Peter Heshof is oprichter van trend & marketing buro BLOOM. Als Tijdgeest-watcher is Peter expert in het bieden van helder inzicht in actuele en komende trends en ontwikkelingen. Hij adviseert hierover bedrijven als Albert Heijn, FrieslandCampina en Unilever. Omdat de tijdgeest zonder meer goed toegepast kan worden op (nieuwe) food retail initiatieven, interviewden we Peter over de huidige ontwikkelingen op het gebied van food retail.
Wat is de tijdgeest?

“De tijdgeest zegt iets over de behoeften van mensen in een bepaalde tijd. Hij is dynamisch en zweeft over een kaart met de oerbehoeften die mensen hebben, soms meer ik-gericht, soms meer wij-gericht. Het model is afgeleid van een model van de bekende psycholoog Carl Jung en bevat een psychologische (verticale) as en een sociale (horizontale) as. Veel bedrijven werken met dit assenstelsel, maar wij hebben de behoeften erop geplot. Die behoeften zijn bijvoorbeeld zekerheid, vrijheid, veiligheid en zingeving.”

Tijdgeest model van Bloom dat de verschillende consumentenbehoeften beschrijft in verschillende perioden

Wat zegt de tijdgeest ons?

“De tijdgeest beweegt met een bepaald ritme. Als je dit ritme kent, dan weet je waar we nu zitten en dan weet je waar we bijvoorbeeld in 2025 heen gaan. De behoeften die bij de tijdgeest horen, worden dominanter in de samenleving en bepalen vervolgens de trends. Zo zie je bijvoorbeeld dat de jaren 90 echt een ik-gerichte, vrije tijdgeest had. The sky was the limit. 2000 daartegenover, Jan Peter Balkenende, had echt weer een wij-gerichte, behoudende tijdgeest. Momenteel is de tijdgeest wat vrijer. Gevoel en zingeving passen perfect in deze tijd. Het is hip om je eigen bier te brouwen of bonen te branden. Je ziet varkens en kippen in de stad. Lokaal is hot. Dat heeft allemaal te maken met de behoeften van de huidige tijdgeest.”

“Je ziet varkens en kippen in de stad. Lokaal is hot. Dat heeft allemaal te maken met de behoeften in de huidige tijdgeest.”

Wat kunnen we ermee vanuit food retail perspectief?

“Je ziet dat retail zich momenteel helemaal op de experience focust. Het gaat zeker niet alleen om de laagste prijs: je moet als supermarkt gewoon meer waarde bieden voor je euro. Je wilt én weinig betalen én vers én duurzaam én inspiratie. Beleving past helemaal in deze tijd, maar op een gegeven moment is de piek bereikt. Ik weet niet helemaal wanneer dat is, maar tot 2020 zijn experience en betekenis zeker key. Hierna zal de ratio belangrijker worden: mensen willen bewijs. Dus je gaat bijvoorbeeld voor personalized food. Het is duidelijker voor mensen wat goed voor ze is en wat ze nodig hebben op basis van DNA profiling. Supermarkten kunnen hier natuurlijk perfect op inspelen. Stel je voor: je bent in de supermarkt en komt er dankzij een wearable achter dat je een magnesiumtekort hebt. Wat is er dan in de supermarkt dat je magnesium aanvult en hoe kom je daarachter? Maar voorlopig zet de trend van bewuster eten en bewuster leven nog door. Food wordt ook nog steeds belangrijker de komende jaren, omdat het één van de betaalbare kleine geneugten van het leven is. En het heeft direct effect op hoe je je voelt. Mensen willen ook steeds vaker betalen voor goede koffie. Ook mensen die het niet zo breed hebben leggen vaker prioriteit bij goed en lekker eten. Tot slot zie je ook steeds vaker dat nieuwe initiatieven naar de consument toekomen, bijvoorbeeld de Broodfiets in Utrecht. Dit heeft alles te maken met het centraal staan van de consument. Dat hele massale, anonieme is niet mensgericht. Het moet lokaler, menselijker.”

“Dat hele massale, anonieme is niet mensgericht. Het moet lokaler, menselijker.”

1 reply on “ De tijdgeest. Een interview met Peter Heshof ”

Comments are closed.