Ontwerp: Landmarkt door Sandenburg

Overzichtsrender van het ontwerp van de Landmarkt aan de Van Woustraat
Overzicht van het ontwerp van de Landmarkt in de Van Woustraat


Al eerder schreven we over de Landmarkt stadswinkel in de Van Woustraat (klik hier voor de foto’s). Sandenburg concept creation hielp Landmarkt met de realisatie van deze winkel. We stelden managing director Markus Konings een paar vragen om erachter te komen hoe het ontwerpen van een winkel in z’n werk gaat.

Wat was de briefing?

De oorspronkelijke briefing voor Schellingwoude was een overdekte versmarkt die de consument dichter bij de boer bracht en zoveel mogelijk gebruik maakte van verse producten uit de regio. Daarbij moest het een plek worden voor leuk en lekker eten. De briefing voor de nieuwe Landmarkt in de Van Woustraat was eigenlijk om deze oorspronkelijke briefing te vertalen naar een concept voor in de stad.

Sandenburg concept creation

Langbroekerdijk A24
3947 BH Langbroek

T +31 (0)343 562 884

www.sandenburg.com

Afbeeldingen in deze post: © Sandenburg concept creation

Wat voor een proces hebben jullie doorlopen?

Wij hebben een vaste aanpak voor onze projecten. We volgen hierbij het (door Sandenburg ontwikkelde) Creation Model. Hiermee helpen we opdrachtgevers om de juiste stappen te zetten in de juiste volgorde. Als we dit model gebruiken, focussen we achtereenvolgens op strategie, ideevorming, ontwerp, bouw en tenslotte borging. Ook voor de nieuwe Landmarkt stadswinkel hebben we dit proces doorlopen, al lag de focus hierbij continu op: “wat gaan we anders doen op 400 m2?”. Dit omdat we ook al mee hebben gewerkt aan de Landmarkt van 1200 m2 in Schellingwoude.

render van de AGF-afdeling met op de achtergrond kaas en vlees
Impressie van de AGF-afdeling met op de achtergrond kaas en vlees

Wat is er vooral anders geworden op die 400 m2?

Waar de Landmarkt in Schellingwoude focust op de klant uit de buurt en de bijbehorende weekboodschappen, is de nieuwe Landmarkt veel meer gericht op éénpersoonshuishoudens en de snelle boodschap. Dit uit zich bijvoorbeeld in kleinere verpakkingen, maar ook in het feit dat de klant voor een verse maaltijd niet de hele winkel door hoeft te lopen (de verse maaltijden liggen vlakbij de ingang). Ook de keus voor meer vers en minder DKW (droge kruidenierswaren) heeft te maken met de kleinere oppervlakte: je kunt er simpelweg niet allebei kwijt. Tot slot zijn er in de Van Wou wat minder verhalen te zien van de lokale producenten.

Render van verse maaltijden (onder) en check-out (boven)
Render van verse maaltijden (onder) en check-out (boven)

Waarin onderscheid Landmarkt zich en hoe hebben jullie dat vertaald in het ontwerp?

Wat ontzettend leuk is, is dat Landmarkt heel sterk is in lokaal. Hierdoor zijn alle foto’s en uitspraken van producenten in de winkel ook gewoon echt. Wij hebben dit geprobeerd te vertalen door het product en alles er omheen ook echt te laten zien in de verschillende vershoeken. Wat hierbij leuk is, is dat wij ook echt samen hebben gewerkt met de verschillende versleveranciers om te kijken hoe we de versafdeling het beste konden inrichten. Op deze manier zijn ze ook echt betrokken geweest bij het ontwerp. De versspecialist is bij Landmarkt ook echt verantwoordelijk voor de afdeling, dus ze hebben ons bijvoorbeeld verteld hoeveel karren ze op de afdeling binnenkrijgen. In algemene zin zien we dat het keuzemoment (wat eten we vandaag?) wordt gemaakt bij AGF, hierom bevindt zich dit voorin de winkel. Ook brood bevindt zich voorin de winkel voor de geur.

Render van de entree
Render van de entree

Is de winkel niet inefficiënt geworden door marktachtige uitstraling?

Nee wij denken van niet. Sommigen typeren de winkel als rommelig, wij zeggen liever: levendig. Dit levendige is ook een concrete vertaling van wat wij denken dat belangrijk is voor de klant. Doordat de visboer naast de klant staat en niet achter de toonbank, kan hij de klant ook echt helpen door bijvoorbeeld nog net even wat tips over de bereiding mee te geven. De algehele uitstraling hebben we overigens gerealiseerd samen met Ping-pong Design die verantwoordelijk is voor het grafische deel. En wat betreft efficiëntie: op bulk pakken ze vervolgens wel de volumes zodat de winkel cijfermatig ook nog gezond is. Hierbij hebben we uiteraard wel gelet op de zichtlijnen in de winkel.

Render van het ontwerp van de afdeling verse maaltijden
Ontwerp van de afdeling verse maaltijden

Welk deel van het hele proces hebben jullie besteed aan ontwerpen?

Ik denk dat we ongeveer 40% hebben besteed aan visie en lay-out, en 60% aan het daadwerkelijke ontwerp van de winkel. Normaal gaat dit meer richting de 30% vs. 70%, maar omdat we natuurlijk al een Landmarkt hebben ontwikkeld nam het ontwerpen minder tijd in beslag.

Tot slot: wat was de grootste uitdaging tijdens het ontwerpproces?

De grootste uitdaging was om op 400 m2 alles te combineren waarbij het gevoel van Landmarkt overeind bleef: de mix tussen identiteit en vers. Hiernaast was het een uitdaging om in te spelen op een ander marktsegment: de klanten zijn op zoek naar kleinere porties en verse maaltijden en het was een uitdaging om dit te vertalen in het ontwerp.

Render van de AGF-afdeling met achterin de vleesafdeling
Render van de AGF-afdeling met achterin de vleesafdeling

Bekijk ook: